مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

چه راههايي براي بدست آوردن تقوي دل وجود دارد
همان گونه كه نوشته ايد، «تقوا» از مهم ترين آموزه ها و تعاليم اديان الهي است. در قرآن مجيد، 258 مورد ماده «وقي» به كار گرفته شده است كه عمده آن در باب تقواي مصطلح است. البته تقوا، عرصه هاي مختلفي دارد: تقواي فردي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فكري، قلبي و... كه هر يك بحث گسترده اي را مي طلبد. قرآن مجيد در كنار توصيه به تقوا، راه تحصيل آن را نيز نشان مي دهد: 1- در آيه 21، «سوره بقره» عبادت را راه تحصيل آن دانسته است. 2- در آيه 63 همان سوره، توجه به محتواي كتاب هاي آسماني و ياد كردن آن را موجب حصول تقوا شمرده شده است. 3- در آيه 179 نيز، قصاص را موجب بروز تقوا در جامعه دانسته است. 4- در آيه 183 نيز، روزه را باعث نيل به تقوا قلمداد كرده است. 5- در آيه 187 نيز، بيان آيات الهي را زمينه بروز تقوا اعلام كرده است. 6- در آيه 8 سوره «مائده» رعايت عدل را موجب رسيدن به تقوا دانسته است و... . خلاصه آن كه اگر تقوا محور برنامه تربيتي اسلام مي باشد، راه هاي آن نيز بيان گرديده است كه مي توان آن را در دو عرصه طبقه بندي كرد: {T1- عرصه نظري؛T} در اين عرصه بايستي با تفكر و تعقّل پيرامون آفرينش و آفريدگار آن به تحصيل معرفت پرداخت و با مطالعه در كتاب تكوين و نيز قرآن مجيد و سير در آفاق و انفس، معرفتي استوار تحصيل نمود و جايگاه حقيقي خود را در جهان هستي شناخت. {T2- در عرصه عملي؛T} آنچه اصل بوده و راه اساسي تقواي عملي است، «انجام واجبات و ترك محرمات است»؛ كه هم خود تقوا است و هم زمينه را براي مراحل بالاتر تقوا فراهم مي سازد. در هر دو عرصه، بايستي مطالعه و تفكر را سر لوحه كار قرار داد و با عمل آن را تقويت كرد. در اين زمينه مطالعه كتاب هاي زير توصيه مي شود: 1- ترجمه المراقبات،مرحوم ملكي تبريزي 2- نامه ها و برنامه ها،حسن زاده آملي 3- گام هاي آغازين در اخلاق عملي،مهدوي كني 4- معراج السعاده،احمد نراقي 5- منازل الاخره،شيخ عباس قمي 6- مجموعه جهان بيني اسلامي،شهيد مطهري اميد است با تحقيق، مطالعه و تفكر، خداوند راه هاي هدايت را به سوي همه بگشايد كه فرمود: {A{/Bوَ اَلَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا{w1-6w}{I29:69I}/}A}{M؛ كسي كه در راه ما جهاد و كوشش نمايد، راه هاي خويش را به او مي نمايانيم M}، {V(عنكبوت، آيه 69)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.